mandag den 17. oktober 2011

Ægte have romantik

Jeg har forelsket mig i en rose. Jeg har altid godt kunnet lide roser, men der går lang tid imellem jeg ser én jeg simpelthen bare forelsker mig i. Rosen hedder James Galway og er er  opkaldet efter den kendte fløjenist på hans 60års fødselsdag i år 2000. Den er som så mange andre engelske roser skabt af englænderen David Austin.



Jeg er meget fascineret af selve rosen hovedet. Det har nogle meget tætsiddende kronblade som er lidt krøllede og det giver den et meget romantisk islet. Og så er der det med dens farve. Den er varm rosa i midten og så bliver den mere støvet eller grålig lyserød ud ad til kanten. Blomsterne er dobbelte og ganske fyldige.

Selve rosen planten har mørkegrønne lidt skinnende eller voksagtige blade med en anelse af rødt i sig, hvilket dog skulle forsvinde når planterne bliver ældre. Den har næsten ingen torne og sender halv lange skud ud med blomster for enden. Der skulle også finder en James Galway klatre rose, som jeg da engang skal have fundet og plantet.



Men i første omgang ser vi lige hvordan det går med de fire James Galway roser som jeg plantede under terrassen her i den sene sommer. I løbet af den sidste måned ser de ud til at have etableret sit. Planterne er næsten fordoblet i størrelse og den blomster troligt videre. Jeg har plantet dem i halv kompost fra genbrugststationen og halv almindelig havejord. Jeg var lidt bange for om komposten fra genbrugststaionen var for stærk til planterne, men de ser ud til at stortrives.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar