søndag den 17. juni 2012

Et nyt bud på brugen af rabarber

Jeg kæmper stadig med at få brugt mine rabarber. Jeg har idag fundet lidt ny inspiration i et Isabellas blad. Mit autonome gen dukkede dog op til overfladen og opskriften er bestemt ikke blevet fulgt, så her kommer min personlige variant af "Rabarber i butterdej".

Rabarber i butterdej
Rabarber i butterdej
Rabarber kompot:
200 g rabarber i små stykker
200 g frosne jordbær (de friske er jo desværre ikke i nærheden af at være klar i haven endnu, så det er blevet til nogle fra sidste års høst, frisk plukket fra fryseren.
25 g rørsukker
1 dl vand

Alt koges i ca. 10 min. Sies for at få væden fra.

1 rulle butterdej, optøet.
ca. 120g marcipan
10 makroner
lidt mælk og sukker
Creme fraiche

Skær 6 cirkler ud af butterdejen - brug f.eks. en lille underkop som skabelon.
Læg en skive marcipan på hver af butterdejs cirklerne.
Knus makronerne let og fordel dem på marcipanen




Læg en stor spiseskefuld kompot ovenpå.
Fold kanten op over fyldet, ved at lave "læg" langs kanten. Husk at presse folderne godt sammen, ellers går de op når kagerne bages.

Nu med kopot på toppen

Kanten foldes som læg

Pensles med mælk og drysses med lidt sukker (gerne perlesukker hvis man har det).
Bages ved 200g i ca  . 17 minutter.

Serveres lune med creme fraiche.

Slut resultatet



God appetit!

1 kommentar: