søndag den 27. marts 2011

Formering af lavendel

Det er godt nok en månedstid for tidligt, men i dag havde jeg tid, solen skinnede og min gamle lavendel så virkelig miserabel ud. Den trængte til en gevaldig studsning. Planten er en Lavendula Augustifolia, altså en helt almindelig hårdfør lavendel. Så vidt jeg ved kan sommerfugle lavendel ikke overleve de kolde vintre herhjemme og skal overvintres indenfor. Min lavendel står ude hele året og klarer sig fint.

Jeg klippede ca. 15 cm. af moderplanten for at undgå at den bliver alt for ranglet til sommer. De afklippede skud har jeg nu for første gang forsøgt at stiklingeformere. Det skulle efters sigende være ganske nemt. Man klipper skudene af så de ca. er 8-10 cm lange. Herefter fjerner man de nederste blade og knopper, således at kun den øverste topskud er tilbage.

Herefter fylder man en potte med blomsterjord evt. blandet med lidt sand og stikker stiklingerne ned i jorden, så kun toppen er tilbage. herefter blev potterne vandet godt igennem. Indtil videre har jeg sat stiklingerne i drivhuset, men jeg er i tvivl om de tørre for hurtigt ud. Hvis det bliver tilfældet tager jeg dem ind i en vindueskarm, hvor fugtigheden er lidt nemmere at styre.



Hvis det lykkes at stiklinge formere min lavendel så håber jeg en dag at kunne lave en hel lavendelhæk. Jeg har længe gået og kigget på en af villaerne i nærheden som har den smukkeste lavendelhæk foran huset. Jeg skal nok tage et billede af den når den kommer i blomst her til sommer.


Efterskrift juli 2011: Hvordan gik det med stiklingerne?:
Her 3 måneder efter at jeg formerede lavendel, kan jeg nu konkludere at det er blevet en succes. Efter 1½ måned i drivhuset havde alle stiklingerne slået rod og efter en enkelt omplantning i lidt større potter, ja så ser de sådan her ud. De blomstre måske ikke så meget endnu, men det tror jeg kommer næste år. Alt i alt er det altså super simpelt at formere lavendel. Så næste år vil jeg tage rigtig mange stiklinger og så på begynde min lavendelhæk.


 

1 kommentar:

  1. Hvis du ønsker at sikre dine stiklinger den rette fugtighed, så de udtørrer så hurtigt, kan du med fordel komme en klar plasticpose over urtepotten, og holde den til potten med en elastik eller snor.

    Gartneren

    SvarSlet