fredag den 22. juli 2011

Det hvide bed - stensætningen

Mit overordnede mål for i år er at få lavet "det hvide bed" i haven. Det hvide bed skal ligge i et hjørne af haven som er i delvis skygge. Det er et hjørne som har været tilgroet og hvor jeg engang plantede 2 sommerfuglebuske som er endt med at overtage 2/3 af beddet sammen med en masse skvalderkål.

Beddet er lidt hævet af en stensætning, men stensætning er så gammel at den er skredet og jorden fosser ud mellem stenene. Så første skridt på vejen til min drøm om et hvidt bed er altså at få genoprettet stensætningen. Jeg ved godt jeg ikke er den store murer, men hvor svært kan sådan noget være? SVÆRT!-meget svært kan jeg nu konkludere.

Det er det største puslespil jeg nogensinde har prøvet og når hver brik vejer 10-20kg, ja så får man både hold i ryggen og bandet en del. Jeg er nu 2/3 af vejen igennem og har fået muret en del op, men der er stadig et stykke vej endnu. Er jeg helt stolt...nej! Men her kan i se fremgangen. Jeg skal nok dokumentere det endelig resultat når jeg kommer så langt. Jeg regner med at plante beddet til her i slutningen af august eller starten af december, alt efter hvordan vejret arter sig.



Den del jeg ikke er kommet til endnu


Murerarbejdet indtil videre

Til opmuring af stenene har jeg brugt 2/3 sand/grus (støbemix) samt 1/3 beton som er blevet blandet sammen i en spand og derefter tilsat vand indtil konsistensen var til at arbejde med. Det skal hellere være for tykt end for tyndt. En times tid efter at stenene var blevet muret op tog jeg en blød børste (sådan en til at vaske biler med), dyppede den i vand og strøg alle stenene og samlinger med vand, således at de blev lidt mere afrundede og jeg fjernede de beton klatter som lå hist og her på stenene. Når jeg engang er helt færdig med stensætningen så skal den afsyres så de sidste grå beton striber på stenene forsvinder.

1 kommentar:

  1. Der er ikke noget som stensætninger. Har selv kæmpet mange timer med skidtet. Så mange at jeg faktisk er belvet pjattet med skidtet. Men held og lykke med projektet.

    http://havenivrold.blogspot.com/2012/02/fandt-lige-et-bilede.html

    SvarSlet