søndag den 11. september 2011

Terrassebed

Sidste efterår fik vi lavet en ny dejlig terrasse. Men da vi bor i et 1930er hus med kælder, ja så er terrassen hævet ca. 1,2 m over jorden. Jeg har længe gået og kigget på dette store sorte hul som er under terrassen, men har været meget i tvivl om hvad som skulle plantes der.

Planterne skulle tilføje farve til denne del af haven og samtidig på sigt dække hullet under terrassen. Da sådan en træ terrasse skal males i ny og næ, ja så duede det heller ikke med klatreplanter.

Farvetemaet er blevet lys rosa, mørkerød og sølv. For at få en idé om hvordan bedet ville komme til at se ud har jeg søgt på nettet og fundet billeder af de stauder som jeg syntes passede i dette farvetema. Resultatet blev nedenstående billed kollage som er blevet bedets udgangspunkt.


















Og så var det jo ellers bare at køre en tur i planteskolen.

I alt blev følgende indkøbt:
  • 4 stk engelske James Galway roser
  • 2 store purporsolhat
  • 4 Astrantia Major Rubra (stjerneskærm)
  • 2 poser middelhavns allium løg 40 stk i alt
Prisen blev i alt ca. 1.200 kr.

I haven havde jeg allerede Cineraria (sølv blad), Sankthansurt og Lammeøre som kunne deles og bruges igen, så de var gratis. Der er også blevet tilføjet lidt Helichrysum Petitolare til at dække jorden, men jeg forventer ikke at de skal være der så snart resten vokser til og dækker jorden.

Resultatet ser måske lidt sølle ud på nuværende tidspunkt, men jeg glæder mig til det får ordentlig fat og fylder noget mere til næste sommer. Jeg skal nok supplere med flere billeder når det står i blomst næste sommer.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar