søndag den 12. februar 2012

Det hemmelige vinterprojekt

Der har været lidt stille på bloggen her de sidste par måneder. En af grundene er selvfølgelig at der jo ikke sker så meget i haven i øjeblikket, men der er også en anden grund.
Og den grund er, at jeg har besluttet mig for at jeg hver år skal have et lille gør det selv vinterprojekt. Nu er jeg ikke specielt snild på fingrene, men jeg lærer vel hen af vejen.
I år er projektet at bygge to plantekasser også kalder Caisse Versailles, som skal stå foran vores hoveddør. Jeg har fået inspiration fra en anden haveblogger - Min franske have og så krydret det med inspiration fra et engelsk firma jeg så på Chelsea Flowershow i majmåned - Squareroot gardenplanters. Deres plantekasser var så gennemført smagfulde og geniale at jeg var helt solgt på stedet.

Hvem ville ikke gerne have en sådan kasse stående - billeder er fra Squareroot Gardenplanters

Det er noget i denne stil jeg gerne vil lave - billeder er fra Squareroot Gardenplanters

Squareroot Gardenplanters helt geniale system hvor man kan hænge potterne i.
I et forsøg på at holde omkostningerne ned, er det meste at det materiale jeg har brugt rester fra da vi byggede terrasse sidste efterår.

Til hver kasse har jeg brugt:

Sider: 12 stk terrassebrædder længde 45 cm, bredde 14 cm, tykkelse 2 cm- Bankarai træ
Hjørner: 4 Stolper 7x7 cm og 60 cm lange
Sideholder (bund og top): 8 stk lægter i 5,5 cm x 3,5 cm og 42,5 i længden
Bundeholder: I hver lægte er der skåret et indhak på 3x2 cm. De 8 pinde som kommer tilovers ved at skære dette indhak (8 pinde på 2x3 cm) skal også benyttes.
Diverse: 16 stk vinkelbeslag i størrelsen 4,0x2,5 cm, vejrbestandige skruer, 4 stolpetoppe.

Jeg er ikke færdige endnu, men er da kommet så langt at alt træet er blevet savet og har fået træolie.

Nedenfor er lidt stemningsbilleder fra processen.

Simon hjælper med at male

Træ til en kasse 

Skulle der være andre som har lyst til at forsøge sig med et sådant projekt, så er tegningerne sat ind nedenfor. Håber de er forståelige.

Jeg skal nok sætte flere billeder ind når kasserne er færdige.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar