lørdag den 3. marts 2012

Spiretest af frø

Sidste efterår høstede jeg for første gang frø fra mine planter i haven. Mest bare for at prøve, men også fordi min mand synes jeg bruger for mange penge på frø og planter. Jeg fik også sidste år nogle lidt anderledes tomatplanter, som jeg godt kunne tænke mig at vi skulle dyrke igen i år og de er ikke sådan lige at finde i de helt gængse plantemarkeder. Så der skulle tages frø hvis det skulle kunne lade sig gøre.

Frøene har ligget i vores kolde kælder siden efteråret.Jeg læste et eller andet sted, at sommerblomstfrø bør opbevares koldt (køleskabstemperatur) og staudefrø skal opbevares i fryser. Det opdagede jeg selvfølgelig for sent og jeg var derfor spændt på om frøene kunne spire.

For knap 2 uger siden lavede jeg derfor en spiretest. Det er meget simpelt, man ligget et dobbelt stykke køkkenrulle på et flad tallerken og tegner streger med sprittusch i forskellige farver. Vigtigt at det er med spirtusch, da almindelige tuscher opløses af vandet (En personlig erfaring som man kan se ud af billederne nedenfor.) så drysser man en række frø ud over hver streg. Husk at notere på papir ved siden af, hviken farve som er hvilken type frø.


Tallerkenen med frø og listen og hvad som er sået hvor


Køkkenrullen gøres fugtig og hele tallerkenen sættes i en plastpose som lukkes helt. Nu stilles det lyst og lunt og i løbet af ca. 5 dage vil de første frø begynde at spire. Her knap 2 uger efter, er alle mine frø i gang. I sær tomatfrøene, marieklokkerne,valmuerne og digitalis spirer meget villigt. De har en spireprocent på næsten 100%.


Resultatet knap 2 uger efter

 Så nu er det bare med at komme igang med at så. Glæder mig allerede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar